6.6.2021, neděle, slavnost Těla a Krve Páně
Mk 14,12-16.22-26
Četli jsme jednu z verzí vyprávění, co se událo při poslední večeři.
Co se dělo při poslední večeři má tři časové roviny:
Minulost: Židé každoročně slaví svátek Pesach. Ten je jedním z nejdůležitějších židovských svátků a zároveň jedním z nejstarších vůbec. Připomíná vyjití z otroctví a cestu ke svobodě.
Jak to odpovídalo staré tradici, která upomíná na události exodu z Egypta a je u židů dodnes živá, Ježíš vzal chléb, požehnal jej a dával přítomným. Přítomnými byli obvykle členové rodiny, kterými otec podával chléb. V tomto případě podával chléb a víno Ježíš učedníkům.
Přítomnost: Nejedná se však o obvyklou večeři, při níž se slavila pascha, tedy přechod anděla smrti a vysvobození z Egypta. Ježíš dává chlebu a vínu nový význam, protože on je ten Beránek, který vydává své tělo a krev pro záchranu člověka a světa.
Budoucnost: Ježíšův eschatologický výhled. Říká: „Už nikdy nebudu pít z plodu révy až do toho dne, kdy z nového plodu budu pít v Božím království.“
Ježíš vidí svou smrt, která se blíží. Budoucnost je hrozivá, ale je to i budoucnost, o které i dřív mluvil, kterou hlásal a pro kterou žil a pro kterou umírá: dokonalá hostina v Božím království.
Můžeme dodat, že k budoucnosti patří i příkaz „to konejte na mou památku“ (Lk 22,15-20; 1 Kor 11,23-25; srov. Mt 26,26-29), který ovšem v evangeliu podle Marka uvedený není. Ten směřuje k eucharistii, tedy k budoucí svátosti Boží lásky. V době Ježíšovy poslední večeře ovšem ještě žádné svátosti nebyly, nebyl ještě seslán Duch sv., nebyla ještě církev. V době, kdy byl text evangelia napsán, ovšem už tyto skutečnosti byly a křesťané Ježíšův příkaz vztahovali a dodnes vztahují k eucharistii, večeři Páně.
Krev nové smlouvy, která se prolévá za všechny, vede nás, původní společenství ve večeřadle i dnešní církev, k naplnění v Božím království. Tuto cestu nic nemůže zmařit, nelze z ní zabloudit, protože nová smlouva, kterou s námi uzavřel Bůh, je nezrušitelná. Při slavení eucharistie se ve slovech proměňování říká: „Toto je smlouva nová a věčná.“ Na to se tedy můžeme spolehnout.
Do této smlouvy jsou zahrnuti i František Jirsák, Martina Pecak, Vojta Bechyňák a Viktoria Čiháková, kteří dnes budou poprvé přijímat eucharistii. I s nimi uzavřel Bůh smlouvu, kterou nikdo nikdy nezruší.