15.9.2024
Přijímání I
Kněz (hlavní celebrant i koncelebranti) musí vždy přijímat chléb a víno proměněné při dané mši svaté. Pokud není nějaký výjimečný důvod, je třeba, aby chléb (příp. i víno) proměněný při dané mši přijímali také věřící, neboť tak vynikne jednota celé mše svaté – eucharistické modlitby i svatého přijímání. Z praktických důvodů se to však většinou nedělá. Důvod přijímat hostie ze svatostánku může být praktický, ale je to nesprávné. Proto vyzýváme věřící, aby si při příchodu do kostela dali hostii na patenu.
Důvodem při mši nepřijímat může být, že dotyčný je ve stavu těžkého hříchu. Jiný důvod je těžko si představit. Nepřijímat ze skromnosti je nesmyslné. I když je člověk ve stavu milosti, je vždycky nepatrným tvorem před nekonečností Božího milosrdenství a lásky.
Důvodem nepodávat Krev Páně může být, že věřících je mnoho. Ale je to spíš výmluva. Např. v Anglii jsem to nikdy neviděl, vždy se podávalo pod obojí. Podle počtu věřících v kostele se přizpůsobil počet kalichů i počet služebníků eucharistie, kteří tělo i krev podávali.
Úctu a víru v Kristovu skutečnou přítomnost v eucharistii je třeba projevit těsně před přijímáním krátkým pokleknutím - pokud se ovšem klečelo při Beránku Boží nebo při Pane, nezasloužím si..., pokleknutí na tom místě odpadá, neboť není důvod ho zdvojovat.
Církev říká, že při přijímáním pod obojí způsobou, tedy při přijímání Těla Páně i jeho Krve, je (1) plněji vyjádřeno svátostné znamení, (2) lépe vyniká znamení eucharistické hostiny, (3) jasněji je vyjádřena vůle Krista, který novou smlouvu stvrdil svou Krví, (4) je lépe vidět vztah mezi eucharistií a eschatologickou hostinou.