26.1.2025, neděle, 3. v mezidobí
Dnes se slaví neděle Božího slova. Bůh nám něco říká a je na nás, abychom mu rozuměli.
Papež František si přeje, aby začátkem každého nového občanského roku, a to třetí neděli v mezidobí, byla slavena NEDĚLE BOŽÍHO SLOVA. Připomíná tak všem, duchovním pastýřům i věřícím, význam a hodnotu Písma svatého pro křesťanský život. Odkazuje rovněž na vztah mezi Božím slovem a liturgií. Říká:
„Jako křesťané jsme jeden lid, který je na cestě dějinami, posilněný přítomností Pána, který je uprostřed nás, hovoří k nám a sytí nás.
Bibli se nemáme věnovat jednou do roka, ale po celý rok. Pociťujeme totiž naléhavou nutnost důvěrného spojení s Písmem svatým i se Vzkříšeným, který nikdy nepřestává lámat chléb ve společenství věřících, tedy v církvi.
Z tohoto důvodu musíme dosáhnout důvěrné znalosti Písma svatého, jinak zůstane naše srdce chladné a oči zavřené, protože jsme takoví, jací jsme, postiženi různými formami slepoty.“
Dosáhnout důvěrné znalosti Písma je ovšem výzva velmi náročná. Vlastně by vyžadovala věnovat se studiu Písma systematicky a po mnoho let. To všem většina lidí nemůže dělat, protože má jiné zaměstnání. Přesto ale i ten, kdo se nemůže stát specialistou na poznání Písma, může udělat velmi mnoho a dosáhnout základního porozumění biblické zvěsti.
Papež František vydal 30.9.2019 Apoštolský list, kterým se stanoví neděle Božího slova. V jeho prvním článku se říká:
„V té chvíli jim dal schopnost, aby rozuměli Písmu“ (Luk 24,45). To byl jeden z posledních činů vzkříšeného Pána před jeho nanebevstoupením. Zjevuje se učedníkům, když jsou pohromadě, jí s nimi chléb a dává jim schopnost rozumět Písmu svatému.
Neudělal z nich specialisty na Písmo s hlubokým teoretickým poznáním, ale přesto jim dal zásadní a základní porozumění tomu, co nám Bůh říká.
Ustrašeným a zklamaným lidem zjevuje význam velikonočního tajemství: Ježíš musel podle věčného Otcova plánu trpět a vstát z mrtvých, aby umožnil obrácení a odpuštění hříchů (srov. Luk 24,26.46–47); slibuje jim Ducha svatého, který jim dá sílu stát se svědky tohoto tajemství vykoupení (srov. Luk 24,49).
Vztah mezi Vzkříšeným, společenstvím věřících a Písmem svatým je důležitý pro naši identitu. Bez Pána, který nás uvádí do Písma svatého, není možné hluboce mu porozumět. Pravdivý je však i opak: Bez Písma svatého nelze porozumět událostem v Ježíšově poslání a v poslání církve ve světě. Právem mohl sv. Jeroným napsat: „Neznat Písmo znamená neznat Krista“ (prolog z komentáře k Izaiášovi).
A to všechno se odehrává v církvi, ve společenství věřících.