17.11.2024, neděle, 33. v mezidobí
Dnes je 17 listopadu, 35. výročí začátku sametové revoluce. Ta měla obrovský vliv na život společnosti i církve. Radost a naděje společnosti je radostí a nadějí i církve.
Mk 13,24-32
Na toto poselství evangelia je možno se dívat z různých pohledů. První je samozřejmě biblický, tedy teologický, pohled k hlásání a svědectví.
Jiný je ale pohled přírodovědecký, fyzikální, astronomický. Je zřejmé, že tu lidstvo nebude do nekonečna, jednou přijde završení jeho života.
Teologicky vzato jde o nový příchod Syna člověka. To je opakování biblické zvěsti o Dni Páně, o které Písmo píše mnohokrát. Co se přitom bude dít z hlediska fyzikálního či astronomického, není důležité, protože Písmo nám nepodává zvěst o věcech fyziky či astronomie. Např. tvrzení, že hvězdy budou padat z nebe a hvězdný svět se zachvěje, je tvrzení teologické, je to hlásání, že jednou přijde konec všeho, přijde Den Páně, přijde Kristus. Ale o astronomickém konci to nevypovídá nic. To jsou věci, které nám vlastně z hlediska náboženského mohou být jedno. Neznáme čas, kdy existence lidstva v přítomném světě skončí, nevíme, jak se to stane. Je ale zřejmé, že to jednou přijde.
Pro nás je důležité, že onen den bude novým příchodem Krista a naším setkáním s ním. Každého očekává, kromě víry v Krista a naším duchovním životem s ním v tomto světě, dvojí setkání s Kristem, s Bohem. Jedno bude na konci našeho života, v naší smrti, a druhé bude na konci života tohoto světa, kdy bude všechno završeno.
Každopádně se tedy setkáme s Bohem ve své smrti. Přestane být rozhodující, zda jsme byli v tomto světě lidmi věřícími nebo nevěřícími, protože v tom okamžiku se setkáme s Bohem tváří v tvář. Už nebude žádná víra nebo nevíra, prostě budeme vnímat Boha bezprostředně.
Ovšem bude možno ho i odmítnout. Když člověk žil jako hříšník, může si odmítavý postoj proti Bohu uchovat i v tomto okamžiku. Bude každopádně obtížnější rozhodnout se pro něj. To bude pro takového člověka jeho konec. Ale každopádně bude mít ještě šanci rozhodnout se pro něj, pro Boha. A to bude jeho věčný život.
Čím světějším způsobem člověk žil v tomto světě, tím snadněji to udělá.
Kdy nastane Den Páně, určení času, je fyzikální, přírodovědná otázka. Z hlediska přírodovědy o tom dni a o té hodině neví nikdo, z hlediska biblického na tom nezáleží, je to jedno. Ale jsme vyzýváni, abychom byli připraveni, protože přece přicházející Kristus je už blízko, je už přede dveřmi. To je pohled teologický.
Můžeme se radovat a těšit na setkání s Bohem, ale není to žádná fyzikální veličina, je to skutečnost duchovní. Není to něco, z čeho by člověk měl mít strach, vždyť je to završení našeho vykoupení a vysvobození z moci hříchu a zla.