1.1.2024, pondělí, slavnost Matky Boží, Panny Marie
Lk 2,16-21
Panna Maria přijala Boha do svého života. Byl to veliký dar, ale i veliká zodpovědnost, jaké by se každý další člověk raději zřekl.
Byla svými rodiči počata bez dědičného hříchu. To ovšem nevěděla, to víme my. Písmo se tímto tématem nezabývá, pouze konstatuje, že byla „milostiplná“, plná milosti. Ani této skutečnosti naplnění Boží milostí si nebyla vědoma, aspoň to nic nenaznačuje. Nebyla si vědoma své výjimečnosti, ale přesto naprosto výjimečná byla, protože si ji Bůh vyvolil.
Co je to milost? Milost znamená Boží blízkost, přátelství, přijetí Bohem, plnost Boží lásky, plnost darů od Boha.
Lze o ní tvrdit, že přijala úkol od Boha stát se matkou Mesiáše a že se to týkalo jejího ducha i jejího těla. Mohla samozřejmě Božímu andělu při zvěstování říci „ne“, ale nemá smysl uvažovat o tom, co by bylo, kdyby věci byly jinak. Její odmítnutí by bylo bývalo pro Boha velikým překvapením, ale Boha nelze překvapit, Bůh nežije v čase, nemá záměry, které se později ukáží jako nerealizovatelné.
K PM se modlíme. Proč vlastně? Proč se neobracíme přímo na Boha? Podobně se modlíme ke svatým. Ne proto, aby Boha přemlouvali, aby nám dal, co potřebujeme. Naše modlitba a úcta, kterou prokazujeme PM a svatým, není přemlouvání, nýbrž vyjadřuje naše společenství s nimi a důvěru k Bohu, že i my budeme začlenění do společenství jeho království.
Kromě svátku PM je dnes světový den modliteb za mír. To je velmi aktuální, když vidíme války, které se vedou, když vidíme ruskou agresi na Ukrajině, když vidíme útok Palestinců na Izrael, když vidíme konfliktní situace kolem Suezského průplavu a další konfliktní situace v různých částech světa, když vidíme vraždění na Filosofické fakultě v Praze, v Klánovickém lese a v Hostouni.
K tomu, aby tyto války a toto násilí mohly skončit, je třeba dobrých úmyslů a míru v lidských srdcích, v lidských záměrech. Je třeba dobré vůle mezi lidmi a státy. Jak toho ale dosáhnout? My asi nemůžeme udělat nic, ale můžeme se modlit a sami žít v míru se svými bližními.
Eucharistie, připomínka Kristovy oběti a zpřítomnění Kristovy oběti dokáže zachránit celý svět ze zla, násilí a hříchu. Ale je třeba, aby lidé měli dobrou vůli žít s ostatními v pokoji, aby celý svět byl schopen vzdávat Bohu toto díkůvzdání.
To je nerealistické, ale můžeme s tím začít.