Příprava obětních darů IV
Celebrant potichu:
S duší pokornou a se srdcem zkroušeným prosíme, Bože, abys nás přijal: ať se dnes před tebou staneme obětí, která se ti zalíbí.
Celebrant se modlí, aby se on sám stal obětí, která se Bohu zalíbí, a myje si ruce na znamení touhy po vnitřní očistě.
Přitom říká potichu: Smyj ze mě, Bože, mou nepravost a očisť mě od hříchu.
Následuje modlitba nad dary. Modlitba nad dary je ukončením přípravy darů a přípravou na eucharistickou modlitbu.
Preface I
Úvodní část eucharistické modlitby s nazývá preface. Slovo Preface se neužívá jen v liturgii a znamená úvod, uvedení. V liturgii to je něco podstatnějšího, neboť to je o jeden z vrcholů eucharistické modlitby.
Hlavní prvky, ze kterých se skládá eucharistická modlitba, se mohou rozlišit takto:
a) Díkůvzdání (vyjádřené zvláště prefací): Kněz jménem veškerého svatého lidu oslavuje Boha Otce a vzdává mu díky za celé dílo spásy nebo za jeho určitou část podle různého charakteru dne, svátku či doby.
b) Společné zvolání: Celé shromáždění se připojuje k nebeským zástupům a zpívá Svatý, Svatý, Svatý; tato aklamace je součástí eucharistické modlitby, pronášejí ji všichni společně s knězem.
Kněz rozpíná ruce při slovech Pán s vámi, což je prosté gesto pozdravu. Kněz pozvedá ruce při slovech Vzhůru srdce a nechává je již v pozici modlitby po zbytek dialogu i celou prefaci až do Svatý, Svatý, Svatý.
Svatý, Svatý, Svatý patří k těm několika částem mše svaté, které by se měly zpívat. Jedná se o jeden z vrcholů eucharistické modlitby, a proto tento chvalozpěv není možné ničím rušit.